VL92 Balder: het begin van De Jong

Haringlogger VL92 Balder, gebouwd door de eerste generatie van A. de Jong, behoort tot de laatste generatie zeilschepen waarmee de eeuwenoude vleetvisserij werd uitgeoefend. De logger wordt momenteel volledig gerestaureerd, zodat dit historisch varend erfgoed in stand wordt gehouden.

Bouw van de Balder

In 1877 erfde Albertus de Jong (1853-1918) van zijn grootvader een deel van de scheepswerf gevestigd te Vlaardingen. In 1912 begon hij in opdracht van de Visserij-Maatschappij Mercurius aan de bouw van de VL92 Balder, een zeillogger die van 1912 tot 1921 deelnam aan de haringvisserij. In 1929 werd de Balder verkocht aan een rederij in Scheveningen. Zij liet het schip met 5,25 meter verlengen en bouwde er een 100 pk motor in. Dit betekende het einde van de zeilende periode.

De Balder door de jaren heen

De jaren daarna nam de Balder deel aan de Nederlandse visserij. In 1941 werd hij gevorderd door de Duitse marine die hem gebruikte voor de oorlog. In 1945 keerde de logger terug naar Nederland waarna hij meerdere eigenaren heeft gehad en geschikt is gemaakt voor zowel de trawler- als de vleetvisserij. In 1976 werd de logger voor het symbolische bedrag van één gulden verkocht aan het Scheepvaartmuseum te Amsterdam.

Restauratie de Balder

Het Scheepvaartmuseum heeft de Balder met een zeer ingrijpende restauratie teruggebracht in oorspronkelijke staat. De logger ziet er nu weer uit zoals hij op 1 juni 1912 in de haven van Vlaardingen lag. In 2006 besloot het museum het schip over te dragen aan het Visserijmuseum te Vlaardingen. De plaats waar de logger van oorsprong vandaan komt.

Stichting Zeillogger Balder

Na een uitgebreide technische inspectie in 2001 bleek dat de Balder opnieuw een grootschalige reparatie moest ondergaan. Alleen dan kon de logger geschikt blijven om zeilend de historie van de Nederlandse zeevisserij aan een breed publiek te tonen. Om de grootschalige restauratie op verantwoorde en duurzame wijze te kunnen uitvoeren en om het toekomstige beheer zeker te stellen, is op 18 mei 2010 de Stichting Zeillogger Balder opgericht. Als bouwer van deze meer dan 100 jaar oude zeillogger ondersteunt A. de Jong Groep de Stichting Zeillogger Balder om de renovatie te voltooien. Ook steunt De Jong hiermee de mogelijkheid om de logger beschikbaar te stellen voor voorlichtingen, educatie en werkprojecten.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie over de Balder en de renovatie van de logger op www.zeilloggerbalder.nl.

Vergelijkbare nieuwsberichten

Nieuwsoverzicht

Ruim twintig werknemers starten ontwikkeltraject bij onze A. de Jong Academy

24 januari 2022

Maar liefst 21 werknemers van de A. de Jong Groep zijn genomineerd om in 2022 hun kennis te verbreden via onze Academy. Tijdens de kick-off vlak voor de kerstvakantie committeerden zij zich aan twee van onze opleidingen die in januari van start zijn gegaan. De A. de Jong Academy biedt tot halverwege 2022 twee verschillende […]

Lees meer

Project 56.000 met Kai Reus

21 december 2021

Één fiets, één wielrenner en één uur Soms zijn er projecten waar je je ziel en zaligheid in stopt. Omdat het vernieuwt, innovatie ademt en een flinke uitdaging is. Zaken die passen bij het DNA van A. de Jong Groep. Dus toen oud-wielrenner Kai Reus in maart 2018 bekend aangaf zijn rentree te maken, zaten […]

Lees meer

Optimaliseren binnenklimaat scholen Vlaardingen

16 december 2021

Op naar achttien frisse scholen in Vlaardingen! In opdracht van de gemeente Vlaardingen optimaliseren wij in twee jaar het binnenklimaat van maar liefst achttien (!) scholen in het primair- en voortgezet onderwijs. Hierbij moet onder andere worden gedacht aan het verbeteren van de luchtverversing, het renoveren van de sanitaire voorzieningen en natuurlijk het vervangen van […]

Lees meer

De Jong Combustion has been awarded

2 juli 2021

De Jong Combustion b.v. (DJC) has been awarded an order to upgrade two boiler installations to low NOx technology at a Center European chemical plant. Both 10 t/hr steam boilers have been in operation since 1986 using DJC old model burners to the satisfaction of the customer, however they were no longer meeting the emission […]

Lees meer

R&V Engineering has developed a stand-by burner

23 april 2021

STAND-BY BURNER. The R&V Engineering stand-by burner provides fuel and electrical energy savings at low investment costs. At power plants, refinery’s and other industries with critical steam consumers, auxiliary boilers may need to be kept in stand-by mode. In this way, sudden changes in steam demand can be compensated or advantage can be taken from […]

Lees meer

Safety Integrity Level

25 januari 2021

DJC/R&V regularly execute Safety Integrity Level (SIL) verification studies for the safety functions which are embedded in our burner systems. Now, DJC/R&V offer these important studies also as a separate service. These studies are executed by DJC/R&V’s TüV certified Functional Safety Engineers. The SIL-level of a safety integrated function (SIF) is determined during a Layer […]

Lees meer

A. de Jong Group has joined Platform 6-25

12 november 2020

As of November 10th , A de Jong Group has joined Platform 6-25. Platform 6-25 is an initiative from FME and VEMW to help the Dutch industry meeting its carbon emissions reduction targets by realizing 6 million tonnes CO2 emission reduction in 2025. The platform offers the industry technology solutions, services and support in financing […]

Lees meer

A. de Jong Groep is aangesloten bij platform 6-25

Sinds 10 November heeft de A. de Jong groep zich aangesloten bij platform 6-25. Platform 6-25 is een initiatief van FME en VEMW om de industrie in Nederland te helpen om 6 miljoen ton CO2 te besparen in 2025. Dit wil het platform bereiken door het aanbieden van CO2– en energiebesparende technieken en diensten maar […]

Lees meer

Gas Pressure Reducing Station. One stop shopping at De Jong Combustion and R&V Engineering!

2 oktober 2020

At many factory sites, fuel is available (very) high pressures. Where Gas Turbine sets and conventional or duct burners are working on (much) lower pressures, for various reasons. A Gas Pressure Reducing Station (GPRS) is normally required to reduce the fuel pressure for various consumers. At DJC/R&V we have a long history with the design […]

Lees meer