Project 56.000 met Kai Reus

Één fiets, één wielrenner en één uur

Soms zijn er projecten waar je je ziel en zaligheid in stopt. Omdat het vernieuwt, innovatie ademt en een flinke uitdaging is. Zaken die passen bij het DNA van A. de Jong Groep. Dus toen oud-wielrenner Kai Reus in maart 2018 bekend aangaf zijn rentree te maken, zaten we op de eerste rij. Er werden plannen gemaakt om een werelduurrecordpoging te doen. En dat alles zonder een wielerploeg, maar door het perfecte team rondom een renner te verzamelen. Nog nooit gedaan, nog nooit geprobeerd. A. de Jong Groep werd vanaf de eerste dag partner van het ambitieuze project.

55,089 KM

Op het moment dat het nieuws naar buitenkomt is de Belg Victor Campaenaerts werelduurrecordhouder. In een uurtijd rijdt Campenaerts 55,089 kilometer op de baan. Bij het maken van de plannen wordt geschat dat Kai in twee jaar tijd een poging zou kunnen doen. Samen met een professioneel team en topapparatuur moet het record uit de boeken worden gereden. Het doel: 56.000 kilometer in een uur rijden.

Wedstrijden en trainingen

De grootste uitdaging was om Kai weer in de modus van wielrenner te brengen. Hij was gaan studeren, reed op de bus. Kortom, het wielrennen stond op een waakvlammetje. Meten en data waren de basis van het project. De voortgang moest zichtbaar zijn en blijven. Bij BeLife werd eens per kwartaal getest. Er werden trainingsschema’s gemaakt en Reus moest ook weer wedstrijden gaan rijden. Theo de Rooij werd bij het project gehaald als ploegleider. Hierdoor kreeg Kai toegang tot wedstrijden. Zo neemt hij deel aan 2 NK’s, fietst hij meerdere kermiskoersen in België en treedt hij aan bij een van de grotere tijdrijwedstrijden in Frankrijk, Chrono des Nations. Naast de wedstrijden gaat hij op hoogtestage naar Font-Romeu en Namibië om zich voor te bereiden voor een aantal piek momenten in de trainingscyclus.

Team

Zoals vooraf afgesproken zijn de beste trainers per discipline bij het project betrokken. Zo begon het project met de twee trainers Kosta Poltavets en Louis Delaheye. Theo de Rooij werd projectleider. Uiteindelijk komt in de laatste fase van het project Guido Vroemen erbij, omdat Delaheye en Poltavets te weinig tijd hebben gezien hun andere projecten. Daarnaast wordt er gewerkt met een voedingscoach en mentale begeleiding. In kwartaal meetings komt het team bij elkaar. Ze bespreken hierin de voortgang, planning en benodigdheden.

Naast de trainers zijn de experts van Bioracer betrokken bij het project. Zij hebben Kai zijn zithouding volledig geperfectioneerd en zorgen voor kleding die voor nog minder luchtweerstand zorgt.

De effecten van de pandemie

Na een periode van 3 jaar hard trainen en ‘weer wielerrenner worden’ wordt er uiteindelijk besloten om een streep door de aanval te zetten op het werelduurrecord van Victor Campenaerts. “Het is een pijnlijk besluit wat we nemen”, aldus projectcoördinator Albert de Jong. “We hebben zo lang mogelijk geprobeerd om de recordpoging door te zetten. Maar door de huidige situatie met COVID-19 is het niet realistisch het werelduurrecord nog langer na te jagen.” In maart tijdens de eerste lockdown kon Kai Reus nog goed trainen en leek er geen man overboord. Wat wel wegviel waren de wedstrijdgerichte meetmomenten. “Vanaf november hebben we een nieuw trainingsprogramma gemaakt op de baan om Kai gereed te maken voor een poging in 2021. Door de tweede lockdown vervielen de baantrainingen en raakte de poging steeds verder uitzicht”, aldus de projectcoördinator en eigenaar van A. de Jong Groep.

A. de Jong Groep staat bekend om nieuwe dingen proberen. Niet alles lukt. Maar vaak is de reis naar het einddoel al mooier dan het doel behalen. De unieke project neerzetten met een topteam, met alle hobbels die je onderweg tegenkomt, was een ongekend avontuur. De lessen zijn nog waardevoller.

Vergelijkbare nieuwsberichten

Nieuwsoverzicht

Ruim twintig werknemers starten ontwikkeltraject bij onze A. de Jong Academy

24 januari 2022

Maar liefst 21 werknemers van de A. de Jong Groep zijn genomineerd om in 2022 hun kennis te verbreden via onze Academy. Tijdens de kick-off vlak voor de kerstvakantie committeerden zij zich aan twee van onze opleidingen die in januari van start zijn gegaan. De A. de Jong Academy biedt tot halverwege 2022 twee verschillende […]

Lees meer

Project 56.000 met Kai Reus

21 december 2021

Één fiets, één wielrenner en één uur Soms zijn er projecten waar je je ziel en zaligheid in stopt. Omdat het vernieuwt, innovatie ademt en een flinke uitdaging is. Zaken die passen bij het DNA van A. de Jong Groep. Dus toen oud-wielrenner Kai Reus in maart 2018 bekend aangaf zijn rentree te maken, zaten […]

Lees meer

Optimaliseren binnenklimaat scholen Vlaardingen

16 december 2021

Op naar achttien frisse scholen in Vlaardingen! In opdracht van de gemeente Vlaardingen optimaliseren wij in twee jaar het binnenklimaat van maar liefst achttien (!) scholen in het primair- en voortgezet onderwijs. Hierbij moet onder andere worden gedacht aan het verbeteren van de luchtverversing, het renoveren van de sanitaire voorzieningen en natuurlijk het vervangen van […]

Lees meer

De Jong Combustion has been awarded

2 juli 2021

De Jong Combustion b.v. (DJC) has been awarded an order to upgrade two boiler installations to low NOx technology at a Center European chemical plant. Both 10 t/hr steam boilers have been in operation since 1986 using DJC old model burners to the satisfaction of the customer, however they were no longer meeting the emission […]

Lees meer

R&V Engineering has developed a stand-by burner

23 april 2021

STAND-BY BURNER. The R&V Engineering stand-by burner provides fuel and electrical energy savings at low investment costs. At power plants, refinery’s and other industries with critical steam consumers, auxiliary boilers may need to be kept in stand-by mode. In this way, sudden changes in steam demand can be compensated or advantage can be taken from […]

Lees meer

Safety Integrity Level

25 januari 2021

DJC/R&V regularly execute Safety Integrity Level (SIL) verification studies for the safety functions which are embedded in our burner systems. Now, DJC/R&V offer these important studies also as a separate service. These studies are executed by DJC/R&V’s TüV certified Functional Safety Engineers. The SIL-level of a safety integrated function (SIF) is determined during a Layer […]

Lees meer

A. de Jong Group has joined Platform 6-25

12 november 2020

As of November 10th , A de Jong Group has joined Platform 6-25. Platform 6-25 is an initiative from FME and VEMW to help the Dutch industry meeting its carbon emissions reduction targets by realizing 6 million tonnes CO2 emission reduction in 2025. The platform offers the industry technology solutions, services and support in financing […]

Lees meer

A. de Jong Groep is aangesloten bij platform 6-25

Sinds 10 November heeft de A. de Jong groep zich aangesloten bij platform 6-25. Platform 6-25 is een initiatief van FME en VEMW om de industrie in Nederland te helpen om 6 miljoen ton CO2 te besparen in 2025. Dit wil het platform bereiken door het aanbieden van CO2– en energiebesparende technieken en diensten maar […]

Lees meer

Gas Pressure Reducing Station. One stop shopping at De Jong Combustion and R&V Engineering!

2 oktober 2020

At many factory sites, fuel is available (very) high pressures. Where Gas Turbine sets and conventional or duct burners are working on (much) lower pressures, for various reasons. A Gas Pressure Reducing Station (GPRS) is normally required to reduce the fuel pressure for various consumers. At DJC/R&V we have a long history with the design […]

Lees meer